Akupunktur ile Adet Öncesi Sendromu ve Adet Sancıları tedavisi

altSancılı adet görme (Dismenore) denince, genç kızlarda ve kadınlarda adet kanamaları döneminde ortaya çıkan, başta karın bölgesi olmak üzere, baş-bacak-sırt ve adele ağrıları, bulantı ve kusma, baş dönmeleri gibi bir takım kompleks yakınmalarla ortaya çıkan ve birkaç gün süren bir tablo anlaşılır.

İki tipi vardır:

1.Primer Dismenore denen tipinde, ağrı genelikle ilk mens yıllarından itibaren başlar. Şikayetler mensin başlıyacağı güne doğru başlar ve birkaç gün sürer. Şiddeti kişiden kişiye değişir. En sık görülen dismenore tipi budur. Bazan basit bir ağrı kesiciyle geçebildiği gibi, bazan de hastanenin acil servisinde sabahlatır. Hatta, bazen yanlış tanılarla, ameliyat gibi gereksiz tıbbi girişimlere de neden olabilir.

Primer Dismenoreli hanımlar genellikle yumurtalıkları iyi çalışan hanımlardır. Yumurtlamaya bağlı olarak gelişen hormonal değişimler bu tip hanımlarda adet gününde bahsedilen ağrı ve  eşlik eden diğer şikayetlerin ortaya çıkmasına neden olurlar.

Buradan da anlaşılacağı gibi bu tip problemi olan hanımlarda  uygulanan en etkili tedavi yöntemlerinden birisi, yumurtlamayı engellemektir. Bu amaçla ise, tahmin edeceğiniz gibi doğum kontrol hapları kullanılır.

Bir diğer tedavi yöntemi ise, yumurtlamayı takibeden zamanda ortaya çıkan  ve ağrıyı tetikleyen hormonları baskılamak amacıyla bazı ağrı kesicileri kullanmaktır.

2. Sekonder Dismenore denen durum ise, herhangi bir jinekolojik probleme bağlı olarak ortaya çıkan sancılı adet görme halidir. Bunlarda problemler adet yıllarının başından itibaren değil, daha sonraki yıllarda ortaya çıkmıştır. Bu duruma Endometriozis denilen çikolata kistleri, myomlar, geçirilen  pelvik enfeksiyon hastalıkları gibi durumlar neden olabilirler. Bu problemleri olan hanımlarda ağrılar adetin ilk günlerinden ziyade son günlerine doğru ortaya çıkar.

Bu tip sancılı adetleri geçirmenin yolu ise bu duruma neden olan problemi tedavi etmekten geçer ki genellikle cerrahidir

Sancılı Adetlerin Tedavisinde  Akupunkturun Yeri

Yukarıdaki bilgilerden de anlaşılacağı üzere en sık görülen tip olan Primer Dismenore'nin temel ilaçları bugün uyguladığımız tıpta doğum kontrol hapları ve ağrı kesicilerdir. Bunların ise bilinen yan etkileri ortadadır.

Ayda birkaç gün sürecek olan bu sorunlar için 21 gün süreyle hormon kullanmak ne kadar doğru olabilir, düşünmek gerek.

Hormonsuz bir tedavi olarak ağrı kesicileri göz önüne alırsak,onların da adet kanamasını artırma yada azaltma gibi yan etkilerini; ayrıca mide, karaciğer ve böbrek üzerine bilinen yan etkilerini de göze alınınca, kullanmak acaba ne kadar doğru olur? Bunların düşünülmesi gerekir. Tabi az ve ölçülü analjeziğe birşey denemez ama her ay ciddi olarak ağrı kesici kullanılıyorsa başka tedavi yöntemlerini de göz önüne almak gerekir.

Bu aşamada elimizde bulunan en iyi tedavi yöntemi olarak Akupunktur karşımıza çıkmaktadır. Bu tedavinin en önemli özelliği çok doğal, ruhsal ve bedensel dengeleyici bir yöntem olması nedeni ile vücuda herhangi bir kimyasal almadan dolayısı ile yan etkisiz olarak sorunları kontrol altına almasıdır.

Akupunkturun kanıtlanmış olan stres giderici etkisi ve ağrı kesici etkisi burda tedavinin esasını teşkil etmektedir.

Biz de şu ana kadar uygulama fırsatı bulduğumuz hastalarımızda bunu aşikar olarak gözlemledik.

Bizim adet sancıları nedeniyle tedavi programına aldığımız hastalarımızdaki neticeleri aşağıda göreceksiniz.

Sonuçlarda da gördüğünüz gibi, akupunktur tedavisinden sonra ağrılı adet görmeler ya tahammül edilebilecek bir şekle dönüyor ya da tamamen ortadan kalkıyor.

Hasta

Yaşı

Şikayetleri

Yapılan Tedavi ve Sonucun Değerlendirilmesi

G.Z

23

Yıllardır her adet döne minin 2-3 gününü acillerde geçiriyor.

15 seans uygulama yapıldı. Tedaviden sonra halen üç adet dönemi geçirdi. Bu adetlerde artık hastanelik olmadı ve yalnız ilk gün sadece birer tablet  ağrı kesici almak yeterli oldu.

E.F

31

Adet sancısı esnasın da başvurdu.

Adet gördüğü sıradaki ağrı ve kusma atağı için Akupunktur yapıldı. İlk seansta ağrısı kesildi, hastanın isteği üzerine ertesi gün bir seans daha uygulama yapıldı.

C.S

26

Her adetinin ilk 3 günü günde iki kere ağrı kesici iğne yaptırmasına rağmen tam rahatlayamıyor.

13 seans tedavi yapıldı. Tedaviden sonra iki adet dönemi geçirdi ve yalnız ilk adetin de bir tablet ağrı kesici ihtiyacı oldu. Son adet döneminde ise hiç ilaç ihtiyacı kalmadı.

B.G

19

Adetin ilk 2 günü yatağa düşüren, karın ağrısı, ishal kusmalar oluyor. Serum tedavileri gerekiyor.

Tedavinin 3. seansında adet başladı. Hastanın o anki ağrıları yalnız akupunkturla kontrol altına alındı ve yine bir serum takılarak atak geçirildi. 12 seanslık tedaviden sonra hasta iki adet dönemi daha geçirdi ve bunlarda yalnız ilk gün bir tablet ağrı kesici almak yeterli oldu.